מחשוב הענן שתורם לפיתוח העסקים

הרעיון של שיתוף במשאבים הגיע גם אל טכנולוגיית הענן: חברות ענן כמו בינת עסקים, מצדן, כבר בונות את התשתיות שלהן עבור סביבה מרובת משתמשים

26.12.2016 סתיו כהן
העולם הטכנולוגי המתקדם הסובב אותנו עובר מהפכות דרמטיות ללא הרף בשנים האחרונות, ובהתאם לכך, גם שינה את דרך התנהלות החברות בכל הנוגע לשירותי מחשוב ותקשורת. ובמרכזם פעילות המתנהלת בענן (מחשוב ענן). אחד מהשינויים הבולטים במסגרת זו קשור להתפתחות טכנולוגיית הענן, המאפשרת לסקטור העסקי שינוי תפיסתי ושימוש בשירותי הענן כסוג של מיקור-חוץ ארגוני.

חיים בן-חמו, מנכ"ל בינת עסקים, מספר כי "לפני שנים, ארגון שעבר לטכנולוגיית ענן השקיע הרבה כסף עבור רכישת שרתים, הוצאה שבדרך כלל לא קשורה לעסקי הליבה של אותו ארגון. נוסף על כך, אותו ארגון היה נדרש לבצע השקעה מחודשת בכך תוך כמה שנים, בדרך כלל בין 3 ל-5 שנים, בגלל ההתפתחויות הטכנולוגיות.

"במקרה הטוב הארגון היה מנצל כ-30% מהיכולות של הענן שלו, ובמקרה הרע 10%. מדובר בבזבוז אדיר של משאבים. כל זאת, מבלי להזכיר את כוח האדם המקצועי והיקר בתחומי התקשורת, מערכות המידע ואבטחת המידע, שהארגון נדרש להחזיק, שלא נוצל במלואו".

"כיום", אומר בן חמו, "התפיסה החדשה בטכנולוגיית הענן, והרעיון שעומד מאחוריה, הם שיתוף במשאבים. כמו שמנסים להעביר לנו את המסר שכדאי לנו לנסוע יחד לעבודה כדי לנצל בצורה נכונה יותר את המשאבים, כך מחשוב ענןהרעיון של הענן.

"היתרון בכך הוא כפול. באמצעות התפיסה החדשה, יוצרים סביבה מרובת משתמשים המבדלת בין הצרכנים, כאשר לכל צרכן מותאמים בדיוק המשאבים הנדרשים לו. מכיוון שקיים שיתוף יעיל במשאבים, ניתן להוזיל את עלות השירותים עבור הלקוח הסופי בצורה משמעותית. זו המוטיבציה העיקרית של הארגונים לעבור להשתמש בטכנולוגיית ענן משותפת".

"נוסף על כך", הוא אומר, "יש לכך עוד יתרונות. כשהדאטה סנטר לארגונים נבנה באופן ייעודי, אז המחשבה היא לא רק על תשתית המחשוב, אלא גם על כלל מערכות האנרגיה שמסביבה ועל מיגון המבנה ומיקומו הפיזי.

 

מחשוב ענן לפיתוח עסקים – במיוחד בחברות קטנות ובינוניות

"נקודה זו מתקשרת להמשכיות העסקית. במיוחד בחברות קטנות ובינוניות, בגלל מצוקת מקום, לא ניתן לאחסן את כל הגיבויים לכל הנתונים בארגון – מה שכן מתאפשר בענן משותף. אין זה משנה באיזה תחום אותה חברה עוסקת, סקר ניהול סיכונים יכול לאמוד בזמן ובכסף את רמת החשיפה של אותו הארגון, ואת היכולת שלו להתאושש מאירוע שבו הרציפות התפקודית נפגעת, כך שהיתרון במעבר לדאטה סנטר מצמצם את הסיכון. אלה, יחד עם הגמישות, היעילות, המקצועיות וזמני התאוששות קצרים, מניעים חברות להעביר החוצה את העיסוק שלהן בנושא שירותי התקשורת, מערכות המידע ואבטחת המידע".
שי רהט, סמנכ"ל הנדסה, תפעול ומערכות מידע בחברה, מספר כי "בהתחלה החברות עשו את השינוי בפעילות בתחום באמצעות שירותי אירוח בלבד – הוציאו מחדר המחשוב של החברה את השרתים והעבירו אותם לדאטה סנטר, אבל הותירו את השרתים בבעלות החברה.

"כיום, אותן חברות כבר מבינות שהן לא צריכות לעסוק בנושא ה'הוסטינג', ומשתמשות בפלטפורמות של חברות הענן, ובהן 'בינת עסקים'. אנחנו, מצדנו, כבר בונים את התשתיות שלנו לסביבה מרובת משתמשים, ומציעים ללקוחות תשתית חדשה לפעול עליה – פלטפורמת רשת וירטואלית להפעלת שירותי תקשורת ומחשוב מרחוק, ללא השבתות וללא צורך בציוד בבית הלקוח. תשתית זו מבוקרת ומנוהלת ויותר יעילה, גמישה ואמינה".

רהט מספר עוד, כי "אנחנו מנגישים את השירותים המנוהלים לעסקים הקטנים כפי שהעסקים הגדולים מקבלים זה זמן רב. מבצעים עבור החברות את ההשקעה ומספקים להן את כל השירותים שהן צריכות, ויש הרבה כאלה: בין אם זה הדואר האלקטרוני של החברה, ובין אם זה גמישות בבחירת ספקי תשתית ותוכן לאינטרנט, שמאפשרים להם כיסוי טוב יותר במקרה שבו הפעילות משתבשת באחד מהם.

"שירותי ענן כל הזמן מתרחבים, ואפשר למצוא בהם משירותי טלפוניה, דרך שירותי מחשוב לעסקים, גיבוי בענן, שרתים בענן ועד שירות מצלמות אבטחה בענן (HLS), הזמינות ללקוח מכל נקודה, ומייתרות את הצורך בהתקנה מקומית".
הענן השיתופי העשיר בשירותים, מאפשר לעסקים קטנים, כמו לגדולים, להתרכז בעסקי הליבה שלהם ולהפנות את משאביהם לפיתוח העסק שלהם.

קישור לכתבה  באתר בגלובס
http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001168734